From Skilled Volunteer to Passionate Social Worker – 香港青年協會 The Hong Kong Federation of Youth Groups

From Skilled Volunteer to Passionate Social Worker

From Skilled Volunteer to Passionate Social Worker
 
Meet Jacky, a dedicated youth who has been actively involved in the Hong Kong Young Ambassador Scheme since his high school days. With a remarkable record of 630 service hours, he has earned the title of “Volunteer King.” Jacky’s passion for serving the community led him to become a social worker at the HKFYG, where he continues to make a difference and nurture the younger generation.
 
One of the greatest joys Jacky finds in his work is the camaraderie and support he experiences with his like-minded colleagues. He openly shares his love for teamwork, the opportunity to collaborate with colleagues from different units, and the shared commitment to excellence in organising large-scale events. “The atmosphere created by everyone’s dedication is truly invigorating,” he says.
 
Jacky’s journey at the HKFYG has occupied a significant portion of his life, transforming him from an introverted high school student into a confident speaker and leader, capable of organising and leading activities. He strives to maintain an attitude of exploration, continuously spread his passion and honing his skills to create more impactful programmes and grow alongside the youth community.

More stories: hkfyg.org.hk/made_in_hkfyg

 

與青年同行」是李梓軒(Jacky)最常提到的一句說話。事實上,他言出必行,自中學開始已是「青協人」,於「香港青年大使計劃」以超過630小時的服務時數創下歷年最高紀錄,成為青協「義工王」;畢業後更加入青協,與一群同樣熱血的社工服務社區,培育青年。

 

2016年的暑假,仍是中學生的Jacky當初為了消磨時間而參加「香港青年大使計劃」,駐守不同景點推廣旅遊業,說好香港故事。怎料後來,他成為這個計劃內無人不曉的「義工王」,全因他在2020至21年度的服務時數累計超過630小時,直至現在,他仍是歷年最高紀錄保持者。做義工達到如此境界,他謙虛地說,從未有意要破紀錄,「只是不經不覺累積了這麼多時數,完全沒有意識到時間過得如此之快。」

 

630小時的背後,蘊藏著Jacky整年來的義工服務蹤跡。每逢大時大節,他會展開馬拉松式的義工服務,「尤其是農曆新年,從年廿七一直『踩』到年初八,完成花車巡遊活動,便到林村繼續服務。中秋、聖誕和新年基本上不會在家裡,起床後吃點燒賣、喝杯茶,便出門。」

在成為「義工王」的那一年,縱使犧牲了陪伴家人及朋友的時間,驅使他堅持下去的原因,是期望與青年一同成長的心態。

「身為資深成員,盡可能參加每一次的服務,幫助初加入的義工,提供示範和指導,使他們能夠獨立完成任務,傳承計劃的精神。」

 

從社區服務得到無比的樂趣,促使Jacky下定決心投身社福工作,先在橫頭磡青年空間實習,畢業後更選擇投身青協,於祥華青年空間擔任青年工作幹事,主力負責生涯規劃和領袖培訓等學校活動及義工服務,以青協社工的身份繼續服務社區。

從義工搖身一變成為社工,Jacky保持熱血的同時,感覺多了一份責任,冀自己的努力能夠回應青年需求。最幸運的是,他遇到了一群志同道合的同事。

「大家都全情投入工作,為了成就青年,花盡心機和時間籌備活動,希望參加者最後『有嘢袋走』。」

 

同事之間互相扶持,是他在青協工作最大的樂趣。

「我特別享受團隊合作,一起討論、交流、探索和挑戰,看看自己能走多遠,令服務邁向更多元。」他又提到,「協會有很多舉辦大型活動的機會,能夠與跨單位的同事一起工作,由零開始創造一個活動,共同認真去做好一件事,完成後大家會心一笑,很喜歡這種氛圍。」

 

青協的活動及工作,佔據了Jacky三分之一的人生,「青協是一個很大舞台,我由一個內向、不敢說話的中學生,到現在可以對著很多人演講,帶領全級活動也不會膽怯,是一個頗大的轉變。」他坦言自己在青協「收穫豐富」,願意繼續留在這個地方發揮所長,服務青年,而努力也使他持續得到回報,「每次聽到青年的回饋,那種感受並非筆墨所能形容。他們的一字一句,成為我的工作動力和小確幸,才發現以前努力埋下的小種子,現在順利開花結果。」

 

「與青年同行」對Jacky而言不是一句口號,而是他在過去與未來的工作目標。他希望保持「探索」的態度,「趁自己仍然年輕,還有精神和能力,繼續燃燒,否則不會知道極限在哪兒,才可逼使自己發揮小宇宙,創造更多活動,與青年結伴同行。」

 

Support HKFYG, Donate now.

 

 

Donate Now

Support Us